Studietips voor de examens

Het is weer die tijd van het jaar: examens! Hele dagen studeren, en dan na enkele weken toch 2 maanden vakantie hebben. Maar ja, natuurlijk moet je eerst nog zo veel studeren, en dan hopen dat je er overal door bent. Ik begin donderdag met examens, en ik ben nu al bezig met de artistieke proeven, op drie dagen tijd een opdracht afkrijgen, dit is één en al stress.

Dus het is eens tijd dat ik mijn studietips met jullie deel.

Als eerste, maak een planning. Meestal doe ik dit niet, of kan ik me er nooit aan houden, maar dit jaar ga ik het toch proberen om het echt te volgen. Zo heb je ook een beter beeld wat je nog moet studeren en hoeveel tijd je erin moet steken.

Een tweede tip, houd je werkplek netjes. Ik ben altijd heel snel afgeleid door allemaal spulletjes die ik dan zie liggen, op zo'n momenten is echt alles (zelfs de kat) interessanter dan je boeken, dus vanaf nu ligt er bijna niets op mijn bureau dat me kan afleiden.

Gebruik kleur! Oké, ik ben misschien een beetje verslaafd aan kleur, en dan vooral fluostiften en gekleurde balpennen, maar het kan echt helpen. Zo krijg je meer structuur in je leerstof, en zie je makkelijker wat belangrijk is en wat niet.

Een vierde tip is: leg je gsm/smartphone/iPod weg. Ik ben ook altijd heel snel door mijn iPod afgeleid, iemand dat me een berichtje stuurt, of een leuk spelletje, ... Maar als ik hem dan wegleg, dan denk ik er niet aan en kan ik niet afgeleid worden.

En als laatste tip, beloon jezelf. Dit is iets dat ik wat vaker ga proberen, want ik kan alleen goed studeren als ik een beetje onder druk sta of als ik weet dat als ik even studeer, ik daarna iets lekkers ga eten, of iets leuks ga doen. Bij mij kan het vaak gewoon al helpen, dat ik weet als ik even doorwerk, dat ik dan vanavond nog wat kan lezen of iets dergelijks. Want ik vind het nooit leuk om te studeren tot 's avonds laat en dan onmiddellijk te moeten gaan slapen, en dan even een boekje lezen kan me echt  ontspannen.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan! Laat me zeker weten welke tips bij jullie helpen :).
En zoals ik misschien eerder al zei zal ik de komende weken niet veel kunnen posten, maar na de examens heb ik dan weer extra veel tijd om artikeltjes te schrijven.